Sonic 1 title screen

Cztery grywalne prototypy gier zachowane przez fanów

Cztery grywalne prototypy gier zachowane przez fanów. Jak powszechnie wiadomo każdy tytuł przechodząc przez proces produkcyjny zmienia się, przechodząc w kolejne wersje alfa, beta by koniec końców nabrać formę, która jest przeznaczona na półki sklepowe. Nie inaczej jest oczywiście z Soniciem. Prototypy kolejno Sonic the Hedgehog 1, Sonic Adventure 2, Sonic Spinball oraz Dr. Robotnik’s Mean Bean Machine zostały odkopane oraz zachowane przez fanów z grupy Hidden Palace i The Cutting Room Floor. Do tej pory w większości przypadków jedynie pojedyncze zrzuty ekranu, kampanie marketingowe i inne akcje organizowane przez wydawcę w okresie przed wydaniem danego tytułu sugerowały egzystencję danego dema technologicznego. Na szczęście, dzięki zaangażowaniu wcześniej wspomnianych grup kolejne perełki mogą ujrzeć światło dzienne. Oczywiście dla chętnych istnieje możliwość pobrania danego dema i samodzielnego sprawdzenia różnic w stosunku do finalnego produktu.

Sonic Adventure 2

Demo Sonic Adventure 2 powstało na około miesiąc przed oficjalną premierą gry, dlatego zawiera ono pełen produkt, ale oczywiście znajdą się pewne różnice.

Wybrane zmiany:

  • Ta kompilacja zawiera całą zawartość z głównej gry i nie została skrócona do celów demonstracyjnych.
  • Chociaż w prototypie można zdobyć 180 emblematów, nie można aktywować Green Hill Zone. Jednak Green Hill Zone jest obecny w grze i jest grywalny.
  • Jeśli zrestartujesz grę po śmierci na etapie poszukiwania skarbów, lokacje szmaragdów nie zmienią się.
  • Dźwięk podczas przerywnika otwierającego przed ekranem tytułowym jest nieco inny.
  • Etap z pociskiem w Metal Harbour jest trudniejszy w tym prototypie.
  • Wokół ostatniego klucza w Pyramid Cave dodano różne zagrożenia, co bardzo utrudniło tę część. Zostało to zmienione w finalnej wersji, dzięki czemu wystarczy unikać wrogich pocisków.
  • Efekty dźwiękowe Tailsa i Robotnika poza pojazdem w Chao Garden są inne.
  • Final Rush ma wiele innych efektów dźwiękowych.

Link do pobrania i pełnej listy zmian.

Hidden Palace

Sonic Spinball

Dla kontrastu demo Sonic Spinball jest najwcześniejszą znaną wersją tego tytułu. Niestety nie ma podanych konkretnych zmian względem finalnego wydania, ale warte odnotowania, że to pierwszy odnaleziony prototyp od 20 lat!

Link do pobrania.

To pierwszy raz, gdy prototyp Sonic Spinball pojawił się ponownie w pełnej formie od prawie 20 lat, więc znalezienie go w końcu było sporym zaskoczeniem.

Hidden Palace

Dr. Robotnik’s Mean Bean Machine

W tym wesołym przypadku mowa jest nie o najstarszej, bądź najnowszej wersji gry w okresie przed premierą, a swoistym stadium pośrednim. Lista zmian jest stosunkowo krótka lecz daje wgląd w to jak tytuł się zmieniał w okresie produkcyjnym.

Hidden Palace

Dodatkowo:

  • Pracownicy od Puyo Puyo nie zostali wymienieni w napisach końcowych.
  • W pamięci ROM nie ma ekranu, który pojawia się po włożeniu kasety do napędu Mega Drive w niewłaściwym regionie.

Link do pobrania i pełnej listy zmian

Sonic the Hedgehog (1991)

No i zdecydowanie najważniejsza rzecz w tym całym Newsie. Demo oryginalnego Sonica, które do tej pory było znane z screenshotów i przedstawiały między innymi słynne UFO w Marble Zone. Co by nie mówić lista zmian jest potężna, a ilość wszelakich ciekawostek, pojedynczych informacji i rzeczy, które zostały wycięte w między czasie jest wielka. Zaczynając od takich szpargałów jak brak ekranu Sonic Team presents…, przez napis RING zamiast RINGS po zmianę nazwy Scrap Brain Zone na Clock Work Zone. Ten prototyp był poszukiwany przez 15 lat i ostatecznie został odzyskany 1 stycznia 2021 roku przez użytkowników drx i Buckaroo.

Wybrane zmiany:

  • Prototyp wykorzystuje standardowy ekran tytułowy SEGA, powszechnie używany w innych grach. Krzyk SEGA jest nieobecny i nie ma go w pamięci ROM.
  • Paleta kolorystyczna Sonica na ekranie tytułowym jest nieco jaśniejsza w porównaniu z ostateczną kompilacją.
  • Oryginalne nazwy poziomów Spring Yard Zone i Scrap Brain Zone są nadal obecne w wyborze poziomu.
  • Clock Work Zone Act 3, Final Zone i końcowy poziom nie zostały jeszcze zaimplementowane.
  • Naciśnięcie B na którymkolwiek z poziomów wyboru poziomu powoduje załadowanie dziwnej wersji Aktu 3 Strefy Green Hill. Jest to technicznie „Akt 4” dla Green Hill Zone i najprawdopodobniej był to sposób na przetestowanie obszaru końcowego używanego przed napisy końcowe w ostatniej grze.
  • Demo po ekranie tytułowym desynchronizuje się, powodując natychmiastową śmierć Sonica. Wygląda na to, że demo zostało nagrane dla innego układu poziomów. Wydaje się, że dla każdego prezentowanego poziomu używane jest to samo nagranie demonstracyjne. Gra wykorzystuje inną procedurę zanikania, gdy Sonic umiera.
  • Kolejność poziomów składa się z Green Hill Zone (Akt 1, 2, 3), Marble Zone (Act 1, 2, 3), Sparkling Zone (Act 1) i Star Light Zone (Act 1). Sugeruje to, że ostateczna kolejność poziomów została podjęta w tym momencie. Przedstawione poziomy to wszystkie, które można było ukończyć w tamtym momencie. Gra wraca do logo SEGA po ukończeniu 1 Aktu Star Light Zone.
  • Każdy poziom zawiera znaczne różnice w układzie tras, przy czym Green Hill Zone i Marble Zone zawierają najmniej, a Star Light, Labyrinth, Sparkling i Clock Work zawierają najwięcej.
  • Życia można otrzymać po zebraniu 50 pierścieni. W finalnej wersji musisz zebrać 100 pierścieni, aby otrzymać dodatkowe życie.
  • Muzyka nie zatrzymuje się po wstrzymaniu gry.
  • Duże pierścienie prowadzące do etapów specjalnych nie zostały jeszcze w pełni zaimplementowane, ale ich kod i grafika istnieje w pamięci ROM.

Lista powyżej to jedynie ułamek pełnej listy zmian, a jak już wcześniej było wspomniane demo jest grywalne i można je pobrać swobodnie z strony internetowej grupy Hidden Palace. Dodatkowo zamieszczamy artykuł i dokumentację od grupy The Cutting Room Floor.

Marble Zone
Clock Work Zone
Sparkling Zone

Listy zmian dotyczące poszczególnych poziomów można znaleźć tutaj:

Grupa Hidden Palace prowadziła transmisję na żywo, która przedstawiała prototypy w serwisie Twitch. Nagrywki można oczywiście znaleźć na ich kanale. Cóż efekt pracy, chęci i starań jest na prawdę imponujący.

Źródła: Tails’ Channel, Hidden Palace, sonicstadium.org, tcrf.net.

Podziel się z innymi!
Domyślny obrazek
AniTrochęFioletowy
Mówią mi Fioletowy, a jednak AniTrochęFioletowy ¯\_(ツ)_/¯
Artykuły: 63