Sonic the Hedgehog 2 to jedna z najpopularniejszych i najbardziej lubianych gier wideo w historii. Została wydana w 1992 roku na konsolę SEGA Genesis i od tego czasu sprzedała się w ponad 15 milionach egzemplarzy na całym świecie. Słynie z szybkiej i płynnej rozgrywki, kolorowej grafiki i ikonicznej ścieżki dźwiękowej, a także z tajemnic, które skrywa.
W grudniu 2023 roku, dzięki donacjom na jej rzecz, organizacja The Video Game History Foundation opublikowała dokumentalny film zatytułowany “Sonic 2 Lost Stages Revealed”, w którym ujawniono nieznane jak dotąd szczegóły dotyczące rozwoju tej gry.
Przedstawia materiały archiwalne, takie jak szkice koncepcyjne, prototypy i nagrania wideo, które pokazują, jak pierwotnie planowano ją stworzyć.
Z filmu wynika, że tytuł Sonic the Hedgehog 2 miał być znacznie większy i bardziej ambitny niż ostateczna wersja. Miał zawierać znacznie więcej poziomów, a także nowe mechaniki rozgrywki, takie jak podróże w czasie. Dodatkowo, film ujawnia istnienie utraconych etapów, które zostały stworzone przez trzech artystów i niestety nie ujrzały światła dziennego. Są to:
- Brenda Ross – Desert Zone, Winter Zone, Woods Zone (zimowa, śnieżna wersja z przyszłości/przeszłości również utraconego Sand Shower Zone)
- Craig Stitt – Hidden Palace Zone. Artysta ten stworzył także istniejący poziom Oil Ocean Zone
- Tom Payne – Cyber City Zone, znane także pod mroczną nazwą Genocide City Zone (angielskie słowo “genocide” oznacza “ludobójstwo”). Tom jest odpowiedzialny za powstanie Metropolis Zone
Co ciekawe, w 2017 roku Hirokazu Yasuhara wygłosił przemówienie, w którym potwierdził, że podróże w czasie stanowiły tak naprawdę całą koncepcję gry i właśnie o nich miała opowiadać, by przedstawić jak uniwersum wyglądało w przeszłości i przyszłości, która nie była zbyt kolorowa i dlatego Sonic nie mógł pozwolić, by Eggman zrealizował swoje plany. Podobnie jak w 8-bitowej wersji gry Sonic The Hedgehog, między poziomami miała pokazywać się mapa. Oglądając osadzony powyżej film, zauważycie podobieństwo między tymi mapami. Yasuhara opisał to jako “styl Mario 3“.
Finalnie odrzucono koncept podróży w czasie w znacznym stopniu, ponieważ skupiono się na udoskonaleniu powstałych już poziomów, by zdążyć na czas premiery. Na przykład Casino Night Zone, które miało pierwotnie reprezentować koszmarną przyszłość, w której Eggman opanował świat, jest teraz niczym więcej, jak poziomem o motywie kasyna i nie jest w żaden sposób mroczny. Wręcz przeciwnie, jest kolorowy i zabawny. Wspomniano także o Hill Top Zone, które miało być wersją z przeszłości Green Hill Zone. To tłumaczy, dlaczego badniki w tym poziomie przypominają dinozaury.
A to tylko niewielka część z ciekawostek, które kryje w sobie ten tytuł. By dowiedzieć się więcej, zobaczyć rysunki koncepcyjne i poznać pierwsze zamysły dotyczące poszczególnych poziomów, a także przekonać się, jak miały wyglądać porzucone strefy i obejrzeć stworzone przez organizację rekonstrukcje – zapraszamy serdecznie do obejrzenia filmu.
Co sądzicie o odkryciu utraconych etapów Sonic the Hedgehog 2? Czy chcielibyście zobaczyć je w formie modyfikacji lub remake’u?
Źródła: sonicstadium.org, videogameschronicle.com, segaretro.org (link 1, link 2, link 3, link 4), wikipedia.org (link 1, link 2)